– Å ha Cannes som målsetting har drevet oss langt kunstnerisk. Vi har gått så dypt vi bare kan, i en retning som er så nytenkende og unik som mulig

11.05.2019 / De ble enige om å sikte mot Cannes fra dag én. Nå er Johanna Pyykkös og Barbosa Films kortfilm The Manila Lover tatt ut til den prestisjefylte Kritikeruken (Semaine de la Critique) i mai - hele 16 år etter at en norsk kortfilm sist ble nominert.

Tekst: Johanna Holt Kleive

– Det er rått! sier produsentene Nina Barbosa og Lotte Sandbu over Skype, et par dager før de reiser til Cannes for å presentere kortfilmen de har jobbet med i over to år.

– Grymt! sier regissør Pyykkö, som denne uka befinner seg i Stockholm på dramaserielab med et av sine prosjekter.

Trioen Johanna Pyykkö, Nina Barbosa og Lotte Sandbu møttes første gang på Den norske filmskolen i Lillehammer. De hadde mye til felles og delte en feministisk visjon. Da Pyykkö skulle produsere sin neste kortfilm, var Barbosa Film et åpenbart valg.

– Nina er profesjonell og viser sterk interesse for kunstnerisk film. Vi diskuterte flere idéer med hverandre og valgte til slutt “The Manila Lover” fordi vi mente den sa noe nytt og samfunnsrelevant, forteller Pyykkö.

Nina Barbosa omtaler “The Manila Lover” som et ambisiøst prosjekt med mange a-ha-opplevelser underveis.

– Det har vært flere tilfeller der jeg hverken har forstått Johanna eller manus, for først å forstå det når jeg endelig ser det i klipperommet. Det er disse ubeskrivelige øyeblikkene, disse cinema-øyeblikkene som ikke er så enkle å forklare, og som ikke skal være så enkle å forklare, som er kunsten i det vi driver med, sier Barbosa.

Fra "Manila Lover"

For de tre talentene har det vært viktig å respektere det kunstneriske rommet, og gi hverandre mye tillit.

– I prosessen snakket vi mye om at intensjoner kan være sanselige, i form av et estetisk språk. I musikk eksisterer det jo for eksempel et tempo og en rytme som ikke så enkelt kan oversettes til rasjonelle ord, sier Pyykkö.

Hun forteller at hun til tider er inspirert av Ingmar Bergmans kunstnerskap, som sa at han utviklet seg mest da han trodde på og fulgte intuisjonen sin.

– Under prosessen sa jeg til Nina og Lotte at jeg håpet at de ville være med på en reise som først og fremst tok kraft fra regissørens intuisjon i utviklingen av fortellingen. Jeg er veldig takknemlig for at de ga meg den tilliten, sier hun.

En fysisk og emosjonell inngang

Den 26 minutter lange kortfilmen handler om maktforholdet i den seksuelle relasjonen mellom en norsk mann og en filippinsk kvinne. Regissøren omtaler dem begge som hovedpersoner “der de to helt enkelt har forskjellige livsplaner og det overraskes  begge av”. Kvinnen inneholder mannens drøm i form av en partner han vil dele sitt liv med, men hun har andre planer, forklarer regissøren.

– Jeg har valgt å angripe historien på en fysisk, sanselig og emosjonell måte. Jeg har vært spesielt interessert i å komme dypt inn i det intime og private rommet til nordmannen. En slik inngang på mannskarakteren er ikke blitt gjort så mye før, forteller hun.

Gjennom å bli tatt ut til Kritikerukens konkurranseprogram får Pyykkö også delta i en spillefilmlab i Cannes. Hun ser frem til å presentere et større kunstnerskap.

– Å delta på Cannes nå er rett og slett god timing, fordi vi alle jobber med flere lange prosjekter. Jeg har fått utviklingsstøtte til to spillefilmer og en tv-serie og jobber med prosjekter i både i Norge og Sverige. Cannes blir en anledning til å løfte frem de lengre prosjektene og vise at vi også kan forvalte et lengre format, forteller Pyykkö.

– Forhåpentligvis blir dette et vendepunkt. Vi forsøker alle å etablere oss i det lengre formatet, og nå gjenstår det å se om vi får tillit og støtte til å kunne gjennomføre det, legger Barbosa til.

Fra "Manila Lover"

Utviklingsprogrammer

De to siste årene har trioen deltatt i to av Talent Norges utviklingsprogrammer Filmlab og Kvinnesatsingen UP, som er i samarbeid med Norsk filminstitutt.

– FilmLab og UP har vært bra for meg. Filmlab er et rom der du får kunstnerisk frihet til å teste ut det du har lyst til, utvikle spillefilm og få produksjonsmidler til å lage en kortfilm. Jeg søkte UP fordi de tilbyr et profesjonelt program over lang tid i Oslo – med fagsamlinger, utviklingsmidler, mentorstipend, workshops og fokus på deg som filmkunstner og prosjektene dine, sier Pyykkö.

Barbosa understreker viktigheten av å bli sett og hørt i filmbransjen.

– Det er vanskelig å si hvem som er en dyktig kunstner, eller hva som er en god film. Det er lettere å si hvem som kom raskest til målstreken i skiløypa. Ordninger som UP sier: vi ser dere, dere er dyktige, og vi vil dytte dere enda lengre frem! Jeg tror det er kjempesunt å gjøre det. Det er faktisk noen som går the mile, da er det fint å få litt ekstra push, noen som støtter deg i denne vanskelige bransjen, og et nettverk som er oppriktig interessert i å gjøre deg enda bedre, avslutter Barbosa.



 

23. august 2022

Programmet Sammen om Like Muligheter lansert på Arendalsuka

Tore Øvrebø og daglig leder i Talent Norge Maria Mediaas Jørstad stod sammen på scenen under Arendalsuka for å lansere et femårig program som skal styrke inkludering innenfor kunst, kultur og idrett.

Programmet Sammen om Like Muligheter lansert på Arendalsuka
11. august 2022

Johan Ashenafi Granerud - Videoprodusent

"Tilgangen til Talent Norge sitt nettverk har senket terskelen for å knytte kontakter på tvers av ulike felt."

Johan Ashenafi Granerud - Videoprodusent
11. august 2022

Martha Antonette Solli - Filmskaper

"Talent Norge har gitt meg troen på meg selv som kreatør, og troen på at min stemme og måte å formidle historier på er verdt å videreutvikle."

Martha Antonette Solli - Filmskaper