Gard Hjertaas Bjørnson - Danser og scenekunstner

05.02.2023 / Det jeg legger i talent er en dedikert person, med høy kompetanse og integritet til faget sitt, med en ståpåvilje ut av en annen verden, med en evne til å adaptere- og integrere seg i ulike situasjoner og rammer, som har god arbeidsmoral og gode evner til samarbeide, en person som har ønsker, mål og noe hen vil fortelle verden.

Alder: 34 år
Bosted: Oslo
Kunstfelt: Dansekunstner/scenekunstner
Program: Tilt Grow

Hvordan startet det?

Jeg har alltid hatt en pasjon for dans, men grunnet stereotypier og et heteronormativt syn på hva de ulike kjønnene kunne bedrive fritiden med turte jeg ikke begynne før jeg var 15 år gammel. Det startet så smått med ett kurs, mer rettet mot musikkteater/popkultur, for så å ta veien videre inn mot sportsdans (ballroom). Dette holdt jeg på med frem til jeg kom inn på Bårdarakademiet. Etter ett år gikk veien videre til KHiO, der jeg tok en BA i Jazz. Siden den gang har jeg jobbet frilans.

 

Hva ønsker du å oppnå med dansen?

Dette er noe jeg føler er i stadig endring, men et overordnet ønske med mitt yrke er å kunne ytre- og bidra inn mot en samfunnsmessig forståelse og å skape mangfold, der jeg, sammen med kolleger, kan sette søkelys på kunst og kultur i sin helhet. "Hva gjør kultur med oss og hvordan ville verden vært uten?" er et spørsmål jeg stiller meg til stadighet. Jeg jobber ofte med tematikk rundt konsekvens, som igjen er direkte lenket til denne problemstillingen. "Hva er konsekvensen av våre handlinger?". Vi som scenekunstnere har en unik mulighet til å fortelle historier som er relaterbare og ektefølte, nettopp fordi vi jobber med kropp. Uavhengig om vi jobber med abstrakte bilder- og narrativer, vil kroppen i seg selv ha vansker for å abstrahere seg da den er konkret og relaterbar for alle som observerer. 

 

Hva liker du best med programmet du er en del av?

Programmet gir en større forståelse av hva dans- og scenekunst kan gi til mennesker. Med dens sceniske del får publikum en kunstopplevelse med mange variabler, der de kan oppleve øyeblikket. Dette gir dem en unik erfaring som kun kan observeres der og da. Forhåpentligvis vil de kunne relatere og drømme seg bort i noe kjent eller ukjent. Med bredde-programmet går vi direkte inn for å eksponere hva dans kan være, hvordan dans kan skapes og vise hvordan dans kan fremme glede, samhold og mestringsfølelse. Denne unike måten å jobbe på gir en bred inngang til faget, og forhåpentligvis setter det dans på agendaen både hos privatbefolkningen og på et politisk hold. 

På hvilken måte har programmet bidratt til din kunstneriske utvikling?

Enn så lenge har det gitt meg en øyeåpner for hvordan dans kan brukes for å uttrykke seg blant såkalte "ikke-dansere", altså de som ikke har trent dans. Det å se mennesker utfolde seg innen et fysisk fag, uavhengig av kjønn, alder, fysiske muligheter og kompetanse, der de usensurert bruker kropper til å fortelle historier er enestående å observere. Alle kan danse!

Hva inspirerer deg?

Jeg kan finne inspirasjon de fleste steder jeg har et sanseinntrykk, men overordnet vil jeg si jeg finner inspirasjon i det dagligdagse. Det kan være alt fra å observere hvordan naboen beveger seg på kjøkkenet, hvordan trafikken flyter, til hvordan min seks år gamle niese leker. Som jeg nevnte tidligere jobber jeg  med begrepet konsekvens, så her henter jeg ofte inspirasjon fra hvordan historien har formet oss som mennesker og hvorvidt vi lærer av våre feil.

Hvordan motiverer du deg selv?

Motivasjon er et interessant konsept synes jeg, hvordan sette giret i gang når alt virker håpløst? Som frilanser er det stort sett kun opp til oss selv om vi klarer å gjennomføre planer, skaffe oss jobber, skrive søknader osv. Så jeg vil si at en indre drivkraft, ønsket om å jobbe med vår største pasjon i livet og håpet om å få det til, er hovedmotivasjon. Vi går gjennom livet med et ønske om selvbestemmelse, kompetanse og tilhørighet. Jeg opplever at om disse er tilfredsstilt, i hvert fall noen av dem, gir det meg en form for indre motivasjon for å fortsette arbeidet jeg gjør. Oppgavene kan være ulike, men et ønske om å fortelle mine historier er overordnet. 

Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg?

Jeg har nok få dager som er identiske. Grunnet yrkes mange faseteringer består arbeidsoppgavene mine av alt fra å skrive/lese søknader til produksjon, reisestøtte og budsjetter, til undervisning, til egentrening, til inspirasjons runder, til prøver og sceneprøver og til å se forestillinger. 

Hva er din beste kunstopplevelse?

Jeg har nok ikke en kunstopplevelse jeg vil peke ut som best, men jeg husker godt da mamma tok meg med til London for å se Phantom of the Opera. Et storslått teater i bl.a. rokokkostil svulmet mot meg idet jeg entret hovedsalen og så ned mot scenen. Dyp Rød velur dekket interiøret, vegger og gulv, med innslag av gulldetaljer på stoler og lamper. En gigantisk lysekrone dekket himlingen. Jeg satt meg ned, og sal-lyset ble dempet. Med ett møtes jeg av en scenografi tatt fra en annen tidsalder, musikk fra et 12 persons orkester og et scenelys fra en annen dimensjon. Jeg var bitt av basillen =)

 

Hvem er ditt kunstneriske forbilde?

Hmm, vanskelig å peke ut en person, kompani, institusjon eller lignende, men jeg har alltid vært fascinert av Salvador Felipe Jacinto Dalí y Domenech, eller Dalí som han lettere blir kalt. Hans evne til å ta tilsynelatende hverdagslige og gjenkjennelige objekter og vri og vende på muligheter har alltid vært noe jeg har sett opp til. Hans kreative og humoristiske, samt til tider groteske, estetikk er spennende å observere.

 

Hva legger du i ordet talent?

Grunnet et samfunnsmessig syn på hva talent innebærer, er jeg ikke glad i ordet, men det kommer vel mer av hva vi blir opplært til at det står for. Talent for de fleste er synonymt med en ung person som har ekstreme evner innen sitt fagområdet, en person som forbigår det normale, og der termen blir tatt vekk så fort du runder 21 år, som lyn fra klar himmel. Jeg har selv blitt kalt talentfull, men det sluttet kjapt etter endt utdanning. Hvis jeg hadde fått lov til å redefinere hva et talent er, uavhengig av alder og yrkestittel, kunne jeg hatt et langt mer avslappet forhold til ordet. Det jeg legger i begrepet er en dedikert person, med høy kompetanse og integritet til faget sitt, med en ståpåvilje ut av en annen verden, med en evne til å adaptere- og integrere seg i ulike situasjoner og rammer, som har god arbeidsmoral og gode evner til samarbeide, en person som har ønsker, mål og noe hen vil fortelle verden. 

 

Hva har det betydd for deg å være del av Panta Rei og Talent Norges nettverk?

Enn så lenge opplever jeg å være i oppstarten av både arbeidet med Pantarei og Talent Norge , da hovedperioden er til neste halvår, men det som kjennes godt er en følelse av å ha tilhørighet til noe mer enn deg selv, det å være en del av noe vi sammen skal prøve å skape.

 

Hva holder du på med nå for tiden?

For tiden har jeg siste innspurt hos mine ulike arbeidsplasser hvor jeg underviser. Det er prosjektsøknader jeg holder på med i skrivende stund, og vi har siste innspurt før premieren på Oscarsborg i Drøbak med Pantarei. Premieren er  25. Juni =)

 

Les mer om Tilt Grow her.

 

Foto: Stig Håvard Dirdal

 

Wilhelmsen-akademiet / Nasjonalballetten

Wilhelmsen-akademiet er Nasjonalballettens satsing på unge ballettalenter, og den første talentsatsingen av sitt slag i Norge.

Wilhelmsen-akademiet / Nasjonalballetten
17. september 2022

Live Skullerud - Dansekunstner

"Det har vært spennende å få et innblikk i hva som rører seg i andre deler av kultur- og idrettsfeltet. Det gir meg følelsen av at jeg enklere kan løfte blikket ut av min egen boble i dansefeltet."

Live Skullerud - Dansekunstner
03. august 2022

Marianne Haugli - Danser

"Det føles veldig givende og stas å være en del av et community, som virkelig er der for oss. Spesielt i disse sårbare tider som vi dansekunstnere står i."

Marianne Haugli - Danser