– Jeg har blitt kastet ut i en ansvarsrolle der framgangen i prosjektene har vært avhengige av at jeg gjør en jobb fra starten

16.05.2023 / Dansekunstner i TILT Grow, Emilie Marie Karlsen, mener programmet har lært henne å ta større ansvar og ikke vente på at noen skal fortelle henne hva hun skal skal gjøre.

Emilie er ett av åtte talenter i TILT Grow - et talentprogram drevet av Panta Rei Danseteater. I tillegg til å være utøver og kunstner i et nytt koreografisk verk følger deltagerne en seminarrekke om forvaltning av eget kunstnerskap og er ansvarlige for enkelte prosjekter i de lokalmiljøene der forestillingen er på turne. Målet er flere levedyktige kunstnere i et dansefelt som i all hovedsak er ikke-institusjonelt. Emilie er utøver i forestillingen En...som og har høsten 2019 vært prosjektleder i Gjøvik-regionen med spesielt fokus på Raufoss.

– Det å jobbe med både det kunstneriske og lokale danseprosjekter har gitt meg et viktig innsyn i hvordan jeg kan jobbe med flere aspekter av danseyrket parallelt og hvordan jeg jobber med meg selv oppi det hele. Det er jo ofte sånn man må jobbe som dansekunstner og TILT prosjektet har gitt meg en unik mulighet til å utforske det helhetlige danseyrket innenfor gode, trygge rammer, der jeg ikke har følt meg alene.

Hva vil du sitte igjen med etter året med TILT Grow?

– Jeg har fått jobbe som danser i en viktig forestilling og samtidig kjent på et ansvar i TILT bredde-prosjektene. Det har vært viktig å få muligheten til å prøve seg litt frem på organiseringen av bredde-prosjektene, fra tanke til ferdig produkt. Jeg har kunnet stille spørsmål hele veien og lært meg å stole mer på mine egne ideer og potensiale som ligger i en idé om man bare tør å satse på den. Jeg trengte kanskje litt selvtillit i starten og det er ikke noen bedre måte å få det på enn å bli kastet ut i noe som man blir nødt til å gjennomføre selv, og at det blir bra. Det er en god følelse.

Hvilke lokale prosjekter satte du i gang i Gjøvik-regionen og hvorfor? Hva slags refleksjoner har du gjort deg i etterkant?

– Vi fikk alle tildelt et sted vi skulle jobbe ut i fra med et valgfritt prosjekt, og mitt sted ble Gjøvik-regionen og Raufoss. Her ville jeg lage en installasjon der jeg kunne involvere mennesker som bor i området samtidig som resultatet skulle være for den samme målgruppen. Jeg lagde en installasjon fylt med brev i samarbeid med kunstner Julie Narum. I tillegg fikk jeg uvurderlig hjelp av Benedikte Narum Jenssen i tilretteleggingsperioden. Vi samlet inn anonyme brev om ensomhet fra barn, voksne og eldre. I dette prosjektet hadde jeg ansvar for idéen, igangsettingen og organiseringen. Julie Narum tok ansvar for design med utgangspunkt i mine visjoner. Jeg ble veldig stolt av å se resultatet og kjenne på at verket betød noe for de som deltok - et prosjekt som eksisterer på grunn av min idé. Det er jo litt kult å tenke på.

I tillegg til «Ensomhetstreet» har jeg vært med på «Flere Farger Toten», et prosjekt basert på fargespillmetoden. Her var jeg «koreografisk veileder». Det var veldig fint å følge prosjektet og se hvordan man kan jobbe med en så stor lokal forestilling der mange er involvert på tvers av alder og kulturer. Til slutt hadde jeg ansvar for en av Curtain Raiser-koreografiene, eller danse-vorspielet til «En...som» med lokale ungdom.

Når jeg tenker tilbake så er det litt sånn -wow -det er mye man kan få til!

Tenker du det er behov for et talentprogram som TILT Grow? 

– Ja, absolutt! Det som er så bra med dette prosjektet er at det biter over så mange deler av det å jobbe som dansekunstner. Programmet gir en økt selvstendighet og setter yngre kunstnere i kontakt med hverandre. Samtidig bidrar TILT Grow til en bedre forståelse av organisering og ledelse av danseprosjekter. Programmet gir utfordringer som mange sier at de savner i utdanningsløpet og gir yngre kunstnere en mulighet til å utfolde seg innenfor trygge rammer. Det skaper et kunstmiljø med bredere erfaringer som kan deles i etterkant. Jeg tror vi kan stå sterkere, også politisk, om vi utfordrer yngre kunstnere og sikrer disse erfaringene tidlig. Å se og erfare mulighetene i yrket vårt gir jo også flere arbeidsplasser, og det er kjempebra!

Hva mener du gjør TILT Grow særegent?

– Det som er så bra med Panta Rei er at de ser alle. Kompaniet har en unik evne til å ta dansen ut til publikumsgrupper som ikke har så mye erfaring med kunstformen eller ser så mye dans fra før. TILT Grow krever mye av sine deltakere nettopp fordi det er store ambisjoner i prosjektet om å nå «alle», men de får det til! Panta Rei har lært meg enormt mye om hvor det finnes muligheter, og at mulighetene finnes overalt om man er kreativ og villig til å jobbe. I TILT og TILT Grow er det mange baller i lufta på en gang og min opplevelse er at man bare må henge med og stille spørsmål underveis. Det ligger så stor tillit fra Panta Rei til kunstnerne i programmet -de tør å overlate ansvaret til oss. Det har gjort at jeg har blitt tryggere på meg selv.

Som kompani jobber Panta Rei med en helhetsforståelse rundt danseyrket og lar oss i TILT Grow erfare denne helheten. Vi får erfare prosjektledelse samtidig som vi får virke som dansere i en turnerende profesjonell produksjon. I dette programmet opplever jeg at vi alle er en del av helheten og jeg føler et eierskap til prosjektet og et ansvar for hvordan det gjennomføres i «mitt» område -Gjøvik regionen og Raufoss. Dette tror jeg er unikt med TILT Grow.

Kan du si noe om det kunstneriske utviklingsarbeidet. Hva synes du om forestillingen «En...som»?

– Den kreative prosessen var utfordrende, men det måtte den også være for å få «ut» alle de personlige bidragene. Det var lange og krevende dager, både for kroppen og hodet, men det har blitt en viktig forestilling som betyr mye for mange. En...som har også blitt en veldig annerledes forestilling. Jeg opplever at forestillingen er viktig fordi vi tar opp temaer som mange kan kjenne seg igjen i og føler veldig nært. Det er godt å danse så tett på publikum. Det gjør at vi har muligheten til å se hverandre, publikum og jeg. Jeg tror forestillingen kan åpne opp for samtaler om ting som kanskje kan føles vanskelig å snakke om. Jeg som person elsker å prøve nye ting og her har jeg virkelig fått prøve meg på en ny måte å formulere meg selv på. Det er spennende for meg å få utforske denne versjonen av meg selv.

Hva sitter du igjen med etter gjennomføring av turné og TILT Grows bredde prosjekter?

– En veldig stor takknemlighet for at jeg fikk være en del av det hele. Jeg har faktisk blitt flinkere til å møte mennesker -alle typer mennesker, og samtidig blitt flinkere til å prioritere mine egne ønsker og hva jeg vil bruke tiden min på. Og så har det vært takket være prosjektet at jeg har fått møte så enormt mye fine folk etter forestillingene med En...som. Folk som gir uttrykk for at dansekunsten er viktig når den treffer.

Jeg håper flere får muligheten til å være med på et lignende prosjekt og benytter seg av de mulighetene som kommer!

Alle foto: Lise Skjæraasen

Wilhelmsen-akademiet / Nasjonalballetten

Wilhelmsen-akademiet er Nasjonalballettens satsing på unge ballettalenter, og den første talentsatsingen av sitt slag i Norge.

Wilhelmsen-akademiet / Nasjonalballetten
17. september 2022

Live Skullerud - Dansekunstner

"Det har vært spennende å få et innblikk i hva som rører seg i andre deler av kultur- og idrettsfeltet. Det gir meg følelsen av at jeg enklere kan løfte blikket ut av min egen boble i dansefeltet."

Live Skullerud - Dansekunstner
03. august 2022

Marianne Haugli - Danser

"Det føles veldig givende og stas å være en del av et community, som virkelig er der for oss. Spesielt i disse sårbare tider som vi dansekunstnere står i."

Marianne Haugli - Danser