Stjernespekket tur til New York for orkesteret 1B1

13.06.2016 / Det unge, internasjonalt anerkjente Stavanger-orkesteret 1B1 har fullført sin andre periode som artist-in-residency på den toneangivende Brooklyn-scenen National Sawdust. I mai delte de scenen med blant andre operastjernen Renée Fleming, Wilco-trommeslager Glenn Kotche og den bestselgende pianisten Simone Dinnerstein.

Konsertene i New York er en del et flerårig samarbeid med National Sawdust, som har store musikernavn som John Zorn, Philip Glass og Laurie Anderson i sitt rådgivende styre. 1B1 er det eneste klassiske orkesteret tilknyttet scenen, som er kjent for sin uredde og progressive booking-profil. I tillegg til et tettpakket program på National Sawdust, deltok 1B1 også på flere andre konserter, deriblant tre konserter i den historiske Church of Trinity Wall Street.

-Et orkester på høyt, internasjonalt nivå
1B1 springer ut av miljøet rundt Institutt for Musikk og Dans ved Universitetet i Stavanger. Ensembelet ble grunnlagt i 2008 av kunstnerisk leder Jan Bjøranger og hadde allerede i starten som mål å forene undervisning og talentutvikling med musikkutøvelse på høyeste nivå. I dag sier Bjøranger at 1B1 ikke lengre defineres av å være et studentorkester.

– For meg har denne turen til New York blitt en bekreftelse på at 1B1 er et orkester på høyt internasjonalt nivå. Denne gjengen leverer minst like godt som hvilket som helst profesjonelt ensemble, og det har vært ekstra tilfredsstillende å se at flere av de yngste musikerne nå står fjellstøtt på egne ben, og kan lede an når det trengs.

Gjør seg bemerket internasjonalt
Etter perioder på National Sawdust føler Bjøranger at det unge orkesteret har begynt å skape bølger i verdensmetropolen:

– Det å få spille med Renée Fleming, som kanskje er den største stjernen på den klassiske musikkhimmelen i USA, er nesten uvirkelig for et ungt orkester som 1B1. Når vi i tillegg opplever at nøkkelpersoner fra institusjoner som The MET og New York Philharmonic er over seg av begeistring og kommer tilbake gang på gang for å høre mer, er det klart at vi har all grunn til å være svært fornøyde.

Komponisten og Wilco-trommeslageren Glenn Kotche, som fremførte sitt egenkomponerte Anomaly Concerto med 1B1, er også entusiastisk:

– Det var en sann glede å arbeide med 1B1. Ikke bare er de på et ekstremt høyt musikalsk nivå; de var også svært engasjerte og leverte en helt eksepsjonell tolkning av Anomaly Concerto.

Anomaly bygger videre på et stykke Kotche opprinnelig skrev for den berømte Kronos Quartet. Kotche mener at 1B1 tok utfordringen på strak arm:

– Denne musikken inneholder svært komplekse rytmer og metriske modulasjoner, og det var veldig gøy å se hvor godt forberedt de var og hvor klare de var for å gjøre stykket til sitt eget.

Den bestselgende amerikanske pianisten Simone Dinnerstein var også full av lovord etter å ha spilt Bachs D-mollkonsert med 1B1:

– Det unike med 1B1 er miksen av profesjonelle musikere og studenter, og den eksperimentelle og nyskapende måten de tolker klassisk musikk på. Samarbeidet med 1B1 har vært veldig givende. Alle musikerne har vært lydhøre og interaktive, og åpne for nye idéer og for det å eksperimentere med alternative fraseringer. Kort sagt er de åpne for å bryte reglene, og jeg gleder meg veldig til å jobbe mer med dem!

Allerede i august returnerer gruppen til New York for å spille for 6000 publikummere på Celebrate Brooklyn-festivalen, hvor de er en del av multimedia-forestillingen The Hubble 6. august. Dette er en hyllest til Hubble-teleskopet og alle de fantastiske bildene som er tatt av verdensrommet de siste 25 årene. For første gang tas et publikum på 6000 personer med ut i en multimedia- og virtual reality-reise i verdensrommet.

Neste «artist in residency»-periode på National Sawdust er lagt til januar 2017.

1B1 var den aller første satsingen til Talent Norge. Det Stavangerbaserte orkesteret er også støttet av Sparebankstiftelsen SR-Bank, Cultiva og Kavlifondet. 

Mer informasjon om 1B1 på deres hjemmeside: http://1b1.no/