TekstLab inkubator utvides og videreutvikles

23.06.2017 / TekstLab Inkubator er et frirom for eksperimentering og utforskning av nye ideer, historier og kunstneriske uttrykk. Nå har satsingen fått støtte til videreutvikling, med et bredere tilbud og mer omfattende kompetansebygging.

– Frem til 2017 har TekstLab Inkubator vært et pilotprosjekt for å finne frem til en modell for utvikling av nye sterke stemmer i scenekunsten. Nå skal vi gi et bredere tilbud med fokus på fire elementer: utvikling av eget prosjekt, internasjonalisering, kunstnerisk praksis og opplæring/kurs, forteller Shanti Brahmachari, kunstnerisk og daglig leder i TekstLab, – At vi får støtte til å videreutvikle prosjektet ser vi som en stor anerkjennelse av arbeidet vi har gjort hittil og vil gjør at vi kan forsterke tilbudet til våre sterke stemmer.

Intensjonen er å gi et tilbud som gjør Inkubator-deltakerne i stand til å være scenekunstnere i det frie feltet. Kjernen i tilbudet er at deltakerne får frihet til å fordype seg over lengre tid i utvikling av egne tekster og skape personlige sceniske uttrykk, i tett samarbeid med en fast mentor. Det legges også til rette for kurs, erfaringsutveksling på tvers av sjangere og internasjonal utveksling.

Talent Norge og Bergesensstiftelsen forlenger sin støtte til TekstLab Inkubator i 2017. Sparebankstiftelsen DNB kommer inn som ny bidragsyter.

Deltagere i TekstLab Inkubator 2017 er:

Christian Roger Beharie er musiker, pianist, komponist, låtskriver og sanger. Han studerer utøvende musikk med sang som instrument, og formidler egne låter kledd i et møte mellom poplandskap og urbanske musikksjangre. Med sin bærende soulstemme formidler Beharie låtskriving kledd i et møte mellom poplandskapet og de urbanske musikksjangrene. Beharie har vært med i TUS og Scratch siden høsten 2015, og deltok som musiker og utøver på scenen på TekstLab Scratch Festival 2016. I sommer har han hatt konsert med eget band på Samfunnet Bislet og vært på hovedscenen på Miniøya festivalen. Hans prosjekt, “Beharie”, legger spesielt vekt på utviklingen av tekst/låt og søken etter scenisk/vokalisk uttrykk tilpasset låtene.

Christine Vik Bratvold er samtidsdanser som kom inn i TekstLab gjennom Scratch-kveld 2014. Hun har vist egne arbeider internasjonalt og har utviklet sitt prosjekt om «Tro og overbevisning». I vinter hadde hun opphold i New York ved The Movement Research Center hos dansekunstner og veileder Jill Sigmann. Prosjektet har resultert i en forestilling som i 2017 er solgt og vært på turne i skoler i Asker. Det er også vist flere andre steder: DHus, Sentralen og Cafeteatret i Oslo, Markedet for scenekunst i Sandefjord, DansIt og AvantGarden i Trondheim, Amersfoort i Nederland.

Mariko Miyata Jancey er samtidsdanser arbeider videre med sin forestilling “Røtter, greiner og nye kvister”. Det er vist flere steder under prosessen: Cafeteatret, Dramatikkens Hus i Oslo og Radar Scene i Asker. I vår har hun gjennomført workshops med tekstutvikling med nesten tusen barn og ungdom i Asker. I sommer reiser hun til Japan for å arbeide videre med prosjektet og fordype seg i butoh som kunstuttrykk i Kyoto.

Jesper Jansen er musiker, komponist og arbeider med animasjonsfilm. I inkubator skal Jesper programmere og animere visualisering av egen musikk som han selv spiller på scenen. Linjer, farger og mønstre vil illustrere musikken som en visuell jazz til det musikalske. Har vært med i TekstLab fra 2015 og i Inkubator fra 2017. Han skal utvikle ny musikk og animasjon til forestillingen Minner som har premiere på TekstLab Scratch festivalen i oktober 2017.

Jeaninne Masika Lukusa er poet, forteller og spoken word-artist som startet i TekstLab Unge Stemmer i 2014. Hun er tidligere Norgesmester i slampoesi og gjennom Scratch og andre arrangementer – blant annet konferanser med Kulturrådet, Innovasjon Norge og Kulturdepartementet – vist på flere nasjonale scener. Hun utforsker hvordan poesi og spoken word-formen kan utvikles til bredere og tverrfaglig performansuttrykk i en ny scenetekst om ensomhet og sorg, Malu Mimpa. I neste prosjekt er Tidsfordriv utforsker hun bruk av flere språk og uttrykk.

Amina Sewali utvikler videre forestillingen Gaia – Jenta som ville bli konge som er et originalt multimedia musikal-eventyr med Aminas egen nykomponerte musikk, tekst og bilder. Høsten 2017 vil ut utvikle manus frem mot ferdig tekst i samarbeid med dramaturger. Multikunstneren rakk også å være artist med egen tekst i den norske finalen i Melodi Grand Prix 2017!

Ornilia Percia Ubisse er nyutdannet ved Norges Dansehøyskole med spesialisering i moderne dans og samtidsdans. Hadde opphold ved Anton Bruckner Privat Universität i Linz, Østerrike vinteren 2017. Har vært med i TekstLab siden 2016 og i Inkubator fra 2017. Hun skal arbeid med eget prosjekt , The Wall, hun er med i produksjonen Minner høsten 2017, og utvikler også produksjonen Motherland med eget dansekompani.