Bli kjent med de utvalgte kunstnerne i Atelier Kunstnerforbundet

18.01.2021 / Atelier Kunstnerforbundet (AKF) er et atelierfellesskap og nettverk av kunstinteresserte og nybrottsarbeid innen kunstformidling. Nå viderefører Talent Norge og Sparebankstiftelsen DNB satsingen med tre år, og fem nye kunstnere har flyttet inn i Kunstnerforbundets lokaler.

– Å bli røsket ut av sin egen kunstboble fra tid til annen, kan fort være en dyd av nødvendighet, mener billedkunstner Karianne Stensland. Sammen med Magdalena Kotkowska, Erika Stöckel, Nikhil Vettukattil og Sille Storihle er hun valgt ut blant hele 138 søkere til AKF.

Utviklingsprogrammet ble lansert i 2018 som et treårig pilotprosjekt i samarbeid med Talent Norge, Sparebankstiftelsen DNB, Fritt ord og Bildende Kunstneres Hjelpefond. Programmet tilbyr kunstnere produksjonslokaler og et skreddersydd utviklingsprogram i Kunstnerforbundets egne lokaler i Oslo sentrum, i tillegg til å åpne dørene for publikum som ellers aldri besøker gallerier.

– De fem kunstnerne har søkt med prosjekter som spenner svært bredt i uttrykk og fagområder, samtidig som de har en felles interesse for kollektive praksiser og eksperimentelle tilnærminger til kunstformidling og produksjon, sier prosjektleder for Atelier Kunstnerforbundet Anne Marte Archer som for tiden vikarierer for Kari Skippervold i Kunstnerforbundet.

Det omfattende formidlingsprogrammet som består av workshops, kurs, seminarer, tekstproduksjon, møter og omvisninger har vært besøkt av hundrevis av skoleelever, forskere, pensjonistgrupper, kunstsamlere, internasjonale kuratorer og lokale kvinnenettverk for å nevne noen.  

- Et hovedmål for AKF er å nå ut til nye brukere av kunst og vi har i løpet av pilotperioden åpnet mange nye dører gjennom Atelier Kunstnerforbundet. Vi er utrolig takknemlige for at vi nå kan videreutvikle og utvide disse nettverkene, sier Archer.

– En institusjon med en rik historie

Hvilken bakgrunn har de utvalgte kunstnerne, hvilke temaer er de opptatt av og hvilken verdi mener de fem at talentprogrammer og mentorordninger har for fremtidens kunstutøvelse? Bli bedre kjent med årets deltakere:

Magdalena Kotkowska (f. 1984, Wroclaw, Polen): – Det er veldig spesielt å ha muligheten til å jobbe midt i byen og være en del av en av de eldste kunstnerstyrte institusjonene i Oslo


Magdalena Kotkowska bor og arbeider i Oslo. Hun har MA i Kunsthistorie fra University of Wroclaw, BA i Fotografi fra Kunstakademiet i Poznan og MA i Kunst og håndverk fra KHIO. Hun har hatt separatutstillinger på Wroclaw Contemporary Museum (2018) og på Gressholmen Kro i samarbeid med Kunstnerforbundet (2019) og har deltatt på gruppeutstillinger ved institusjoner som Kunsthall Grenland, Porsgrunn (2020), Oslo Kammermusikkfestival (2020), Kraft, Bergen (2020) og Kåken, Oslo (2020). 

Den grunnleggende opplevelsen av å spørre, tvile og posisjonere sin egen eksistens har blitt en betingelse for Kotkowskas kunstutøvelse. Hennes fragmenterte estetikk er en konsekvens av en interesse for collage, kulturarkeologi og kollektivt minne. Gjennom å redde og transformere materialer omfavner Kotkowskas praksis en rekke ulike håndverksteknikker.

– Jeg ser med stor entusiasme frem til å være en del av Atelier Kunstnerforbundet. Det å være i dialog med andre kunstnere i studioet i tillegg til de mange profesjonelle interaksjonene som følger programmet, vil bidra til å forme min kunstutøvelse og være en utviklende opplevelse. Det er veldig spesielt å ha muligheten til å jobbe midt i byen og være en del av en av de eldste kunstnerstyrte institusjonene i Oslo.

– Jeg synes det er forfriskende å tenke på kunstutøvelse fra et talentutviklingsperspektiv. Jeg har ofte behov for den interessante og utviklende dialogen. Mentorprogrammet på Atelier Kunstnerforbundet bygger en plattform for kunnskapsdeling og gjensidig utvikling mot skapende praksiser. Jeg håper å utvikle meg og å finne min posisjon i kunstscenen. Å ha tilgang til studioet i Oslo sentrum er fantastisk. Å ha et fokus, inspirasjon, å gå dypere i dialogen mellom publikum og kunstobjekt, og å nå ut til forskjellige publikumsgrupper. Å hele tiden lade batterier med kreativ prosess.

Erika Stöckel (f. 1989 Kiruna, Sverige): – Selv om kunstneryrket på mange måter er selvstendig, så er det bra å få hjelp av noen utenfra som kan se på det man driver med på en annen måte

Erika Stöckel bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet med MA fra Kunsthøgskolen i Oslo (2017), og BA fra Umeå Art Academy (2015). Hun har hatt separatutstillinger på Galleri Konstepidemin (2019) og Akademirommet (2018) og har deltatt på en rekke gruppeutstillinger, blant annet utstillingen Bakom hörnet vindens jojk ved Sven-Harrys konstmuseum, Stockholm (2020), Villa Bazar, Norsk Billedhoggerforening (2019) Oslo, En vacker utställning, Konstmuseum i Norr, Kiruna (2019) og Materien, situasjonen, rammen, Nordnorsk Kunstnersenter, Svolvær (2018). Stöckel er en av initiativtakerne bak Trailer Gallery og Low Standards.

Erika Stöckel arbeider med skulptur og keramikk som hennes fremste materiale. Arbeidene tar utgangspunkt i kroppens relasjon til maktstrukturer og tidligere verk har i stor grad handlet om å hylle en ikke-normativ kropp. I hennes pågående prosjekt handler det om å undersøke mekanismene bak den undertrykte kroppen og undersøkelser om hvordan vi skaper normer.

– Jeg kommer fra Nord-Sverige, men flyttet til Norge for 5 år siden. Jeg ble ferdig med min MA fra KHIO i 2017, og har siden da hatt mitt virke i Oslo. Jeg ser mest frem imot å ha en tydelig sammenheng med en gruppe personer hvor vi kan dele våre arbeider og prosesser over en lengre periode.

– Det er alltid viktig å snakke om det man driver med sammen med andre, men jeg opplever at man ikke nødvendigvis gjør det i den utstrekningen man burde, så hverdagen som kunstner kan raskt bli en ensom boble. Jeg tenker at mentorordningen er en måte å dele sin prosess med andre på. Selv om kunstneryrket på mange måter er selvstendig, så er det bra å få hjelp av noen utenfra som kan se på det man driver med på en annen måte.

Karianne Stensland (f. 1969, Bodø): – Et talentprogram kan være med og bygge opp engasjerte og skapende kunstnere


Karianne Stensland bor og jobber i Oslo. Hun har master i billedkunst fra Kunstakademiet i Trondheim, og teaterstudier ved Det statlige teaterakademiet i St. Petersburg. Hun var med i den skandinaviske kunstgruppen High Heel Sisters, og en av initiativtakerne til Marienborg prosjektrom og atelierfellesskap i Trondheim. I 2014 ble hun utnevnt til fylkeskunstner i Sør-Trøndelag. Hun har hatt separatutstillinger ved visningssteder som blant andre Kunstbanken Hamar (2020), RAM Galleri, Oslo (2017), Heimdal Kunstforening (2017), og Trøndelag Senter for Samtidskunst (2015). Hun har i tillegg deltatt på gruppeutstillinger ved institusjoner som RAKE Visningsrom (2019), Kunsthall Trondheim (2018), Babel Visningsrom for kunst (2018), Cosmocow, Moskva (2017) og Art Prospect St. Petersburg (2016) for å nevne noen. I 2021 skal hun gjøre en performance på Rosendal Teater i Trondheim og i 2022 deltar Stensland på Nasjonalmuseets åpningsutstilling.

Stenslands prosjekter fokuserer ofte på hva arbeid og kunst kan være. Improvisasjon, humor, tvil og en higen etter å skape det helt enestående kunstverket, er utgangspunkt for flere av arbeidene. Hun beveger seg forholdsvis fritt mellom ulike sjangere som video, performance, skulptur, tegning, tekst og musikk.

Jeg tenker AKF blir et sted å eksperimentere, et sted å feile, et sted å lykkes, et sted å møtes, et sted å diskutere. Å få lov diskutere innover i og utover eget arbeid er et stort privilegium.

– Hva er talent? Etter å ha jobbet noen år som kunstner, har jeg kommet fram til at mitt største talent er utholdenhet. Det å holde prosessen og produksjonen gående et langt liv, er en øvelse i seighet og insistering. Et talentprogram kan være med og bygge opp engasjerte og skapende kunstnere. Det er en viktig ordning og kanskje spesielt i den uforutsigbare og nedstengte tiden vi befinner oss i nå. Å være med på et mentorprogram hvor en kan knytte nye nettverk og kontakter, er en spennende utfordring som forhåpentligvis vil åpne opp kunstnerskapet for nye måter å jobbe og tenke på. Det å bli røsket ut av sin egen kunstboble fra tid til annen, kan fort være en dyd av nødvendighet.

Nikhil Vettukattil (f. 1990, Bengaluru, India): – Gleder meg mest til å bli oppslukt av arbeidet og se hva som kommer ut av det

Nikhil Vettukattil er en kunstner og skribent med base i Oslo. Han har deltatt på utstillinger på visningssteder som Louise Dany (2020), EKA gallery, Tallin (2020), Kunstraum Kesselhaus, Bamberg (2020), Le Bourgeois, London (2019) og Spriten Kunsthall (2019) for å nevne noen. I 2021 har han separatutstilling ved K4 galleri i Oslo. I perioden 2020-2021 er han Associate Artist ved Black Box Teater og er del av kunstkollektivene Carrie og Tenthaus. Som skribent har han produsert tekster for Kunst Pluss, Fotogalleriet, LUEDER, AQNB og en rekke utstillinger.

Vettukattils praksis tar utgangspunkt i representasjon og bildefremstillingsprosesser i omformingen av levd erfaring. Ved å bruke et bredt spekter av medier som lyd, installasjon, performance, tekst, skulptur og video, utforsker hans arbeid ofte måter kunst og film fremstiller hverdagsliv og historiske hendelser.

– Jeg gleder meg veldig til å bli kjent med de andre artistene i programmet og til å føle i større grad at jeg er en del av den lokale scenen. Etter en periode uten et arbeidssted gleder jeg meg mest til å bli oppslukt av arbeidet og se hva som kommer ut av det. To år kan passere fort.

– Jeg tror det alltid er nyttig å få råd fra kollegaer og se arbeidet fra andres perspektiv, det kan virkelig hjelpe når du trenger noen til å engasjere seg dypt i arbeidet på et kritisk stadium. Mentoring er en fin måte å dele kunnskap på tvers av praksiser på og møte likesinnede mennesker, men også å bygge forbindelser som kan vare inn i fremtiden.

Sille Storihle: – Kunstnerforbundet er en institusjon med en rik historie, og det kjennes spesielt å skulle få jobbe i dette bygget på daglig basis


Fra 2012 til 2020 drev Silje Storihle den queer-feministiske plattformen FRANK sammen med Liv Bugge. Storihle har en Bachelor i Billedkunst fra Kunstakademiet i Trondheim (NTNU) og en MA in Aesthetics and Politics fra California Institute of the Arts, Los Angeles (CalArts), og er ansatt som Høgskolelektor i Bevegelige Bilder ved Nordland Kunst- og Filmskole. Hen har utstilt på M HKA – Museum of Contemporary Art Antwerp (2020), Kunsthall Oslo (2018, 2017, 2013), Nasjonalmuseet, Oslo (2022, 2014), GiBCA – Göteborg International Biennial for Contemporary Art (2017), Performa, New York (2013) og Sharjah Biennial 11 (2013).

Storihle jobber med bevegelige bilder og publikasjoner. Hens prosjekter fokuserer blant annet på neurologisk mangfold – spesifikt ADHD – samt en pågående serie arbeider i samtale med skeive arkiver og historie. Hens pågående kunstneriske forskning omhandler live action role-playing (LARP) games.

–  Jeg ser frem til at Kunstnerforbundet skal være mitt arbeidssted i året som kommer. Kunstnerforbundet er en institusjon med en rik historie, og det kjennes spesielt å skulle få jobbe i dette bygget på daglig basis. At programmet skreddersys mot egne faglige behov, er sentralt for meg og jeg er spent på hvordan dette vil bidra til min kunstneriske utvikling. Det blir også interessant å bli bedre kjent med de andre som deltar i programmet.

– For kunstnere mener jeg det er viktig at disse programmene utvikles på bakgrunn av kunstfeltet og at ikke verdier og tankesett fra, for eksempel idrett, ukritisk overføres til vårt felt. Kunstnerisk verdi og suksess er ikke målbart på samme sett som andre deler av samfunnet, og det er dermed helt sentralt at disse programmene reflekterer vårt felts integritet. Når det er sagt mener jeg det finnes rom for å skape verdifulle møter mellom kunstnere som er i ulike faser av sin karriere, og at det finnes mange eldre talenter og unge mentorer der ute.

 

 

 

Oslo Open 2021

Det gleder oss å fortelle at vi har satt av helgen 17. og 18. april til Oslo Open 2021.

Oslo Open 2021

Sámi álbmotbeaivi / Samisk nasjonaldag: Frvldz

I samarbeid med Samisk Hus inviterer Kunstnerforbundet til en musikalsk performance med Frvldz i anledning samisk nasjonaldag. Med seg har hun kunstner Per Heimly som står for det visuelle uttrykket.

Sámi álbmotbeaivi / Samisk nasjonaldag: Frvldz
27. august 2019

– Jeg drømmer om være en påvirkende kunstner

Ahmed Umar så ikke for seg noe liv som kunstner og homofil i et samfunn som ikke tolerer begge deler.

– Jeg drømmer om være en påvirkende kunstner