I motsetningenes tid, gir Den Norske Opera & Ballett alt

01.05.2020 / Til tross for at samfunnet er i lockdown og 600 av deres ansatte er midlertidig permittert, delvis eller fullt, har det aldri vært mer hektisk i livet til ballettsjef Ingrid Lorentzen. Nærmest over natten har nye tiltak måttet etableres. Og det er ikke få.

Av Johanna Holt Kleive

Foto: Birgit Solhaug


På rekordtid har en rekke initiativrike mennesker gått sammen om å snu på alle stener. Det arrangeres daglige morgenklasser for danserne, lærerne og studentene som er låst ute av studioene og klassene sine. Det blir strømmet gulvbarre, barre og senter fra Oslo Operahus – alle justert til stuer, kjøkken eller balkonger. Ballettklasser streames live for dansere over hele verden fra Den Norske Opera
& Ballett. 7000 dansere fra alle verdenshjørner følger det norske balletthuset i gruppa «Norwegian National Ballet». Senest onsdag 29.april ble det arrangert en live «special edition» og nybegynnerklasse for dem som ville prøve ballett for første gang, demonstrert ved blant annet danser Johanne Wien Pedersen i Nasjonalballetten UNG. 

– Vi benytter sjansen til å gjøre noe for dem som sitter hjemme. Vi prøver på ulike måter å få det vi driver med ut, og vi er svært glade for at det blir tatt så godt imot blant ansatte og publikum. Jeg tror det har betydd mye for danserne med en slik regelmessighet, forteller hun. 

Publikum blir også servert storslagne balletter over nett. Marit Moum Aunes suksess «Hedda Gabler» gikk for to “fulle hus”: Til sammen 2668 mennesker har vært inne på forestillingssiden der man kan se hele balletten. Aunes initiativ med pop up forestillinger med klassisk ballett har også blitt tatt videre.

– I god pionér-ånd pakker vi opera-lastebilen og reiser rundt til sykehjem, fengsel og borettslag. Første reis går på fredag, sier Lorentzen.



«Hedda Gabler» gikk for to “fulle hus” over nett. Foto: Den Norske Opera & Ballett

Ballettsjefen beskriver den nye tilværelsen som “motsetningenes tid”. Man kan fort bli oppglødd over det nye fellesskapet som oppstår, men faktum er at kulturlivet er i akutt krise.

– Norsk scenekunstliv har aldri vært nedstengt på denne måten før, foruten dagene da landet ble okkupert i 1940. Alvoret ligger der hele tiden, samtidig som det oppstår utrolig vakre ting og nye forbindelser. Perioden er like surrealistisk som den er unik. De aller fremste hjernene i landet er nå ledige. Det bør det komme noe godt ut av, sier Lorentzen.

– Samtidig jobber vi hardt for å finne ut av hvordan vi kan arrangere forestillinger på en annen måte enn tidligere.

Koreografisatsingen

Bare noen måneder før korona kom til verden lanserte Den Norske Opera & Ballett, Norsk Tipping og Talent Norge en felles koreografisatsing. Målet er å skape nye klassikere og sørge for at neste generasjon skapende dansekunstnere får like og gjentatte muligheter. 

– Internasjonale mønstringer og workshops er naturligvis satt på vent, men vi jobber med hvordan vi kan involvere nye stemmer og komme i gang med opplæringsdelen.

For Lorentzen er det et politisk poeng å holde hjulene i gang. Når hele samfunnet blir rammet av en krise, er det typisk at hensyn til f.eks. likestilling bortfaller, forteller hun.

– Det er spesielt viktig at tankegodset og handlingene følges opp når en krise rammer. Like muligheter er ikke en luksusting vi skal unne oss i gode tider, det er viktigere enn noensinne. Det bærer også vår nye korona-programmering preg av, med nye bestillinger av en ny generasjon kvinnelige skapere. 

Ballettsjefen har derfor teamet opp med et utvalg kvinnelige koreografer for å “holde trøkket i prosjektet oppe”. Blant annet har hun bestilt en urpremiere til Hovedscenen.

– Jeg har bestilt et nytt verk av Melissa Hough, med fem ballerinaer på Hovedscenen. Forestillingen skal streames live.  I tillegg har tidligere danser i Nasjonalballetten UNG, Georgie Rose, laget et verk på eget initiativ som en følge av korona, sammen med andre dansere som skal fremføres hos oss. Anais Touret er hyret til å gjøre et annet spennende prosjekt, et samarbeid med en kjent, norsk artist. Flere andre dansere har også satt i gang spennende prosjekter.

Sammen med Det Norske Teatret lager dessuten Nasjonalballetten musikkteater av Maja Lundes Bienes historie, med premiere 5. September. 

Mest oppsiktsvekkende er kanskje Cina Espejords prosjekt “fra karantene til scene” som omfatter 20 dansere i Nasjonalballetten og Nasjonalballetten UNG. Unge dansestudenter lærer koreografi av hver sin mentor over zoom, facetime og lignende, før danserne og mentorene samles i Operaen og til slutt på scenen. 

Hvordan tror du fremtiden ser ut for Den Norske Opera & Ballett?

– Vi må bare forholde oss til myndighetene, men vi planlegger for at dette blir langvarig. Det er selvfølgelig vanskelig når de økonomiske bildet er usikker og alle billettinntekter bortfaller. Samtidig må vi legge til rette for at vi kan hive oss rundt fort; Får vi mulighet, skal vi være klare. Det viktigste nå å holde danserne våre i aktivitet, jo lenger avbrekk, jo verre blir det på andre siden.

Wilhelmsen-akademiet / Nasjonalballetten

Wilhelmsen-akademiet er Nasjonalballettens satsing på unge ballettalenter, og den første talentsatsingen av sitt slag i Norge.

Wilhelmsen-akademiet / Nasjonalballetten
17. september 2022

Live Skullerud - Dansekunstner

"Det har vært spennende å få et innblikk i hva som rører seg i andre deler av kultur- og idrettsfeltet. Det gir meg følelsen av at jeg enklere kan løfte blikket ut av min egen boble i dansefeltet."

Live Skullerud - Dansekunstner
03. august 2022

Marianne Haugli - Danser

"Det føles veldig givende og stas å være en del av et community, som virkelig er der for oss. Spesielt i disse sårbare tider som vi dansekunstnere står i."

Marianne Haugli - Danser