– Vi har ikke den lange og sterke tradisjonen for klassisk ballett som Russland har

04.09.2019 / Talent Norge-deltaker Ole Johannes Slåttebrekk tar ballettutdanning hos det verdensledende Bolsoj-akademiet i Moskva. Talent Norge har tatt en prat med det unge talentet om hans første møte med russerne.

Av Johanna Holt Kleive

– Jeg kunne ikke noe russisk da jeg sendte inn audition-video, men ble tatt opp basert på opptaket. Nå går jeg i en ren ballettklasse uten å kunne språket, forteller Ole Johannes Slåttebrekk over Skype en tirsdag formiddag. Han befinner seg på et trangt, lite internat i Moskva, og bruker sine korte pauser fra undervisningen på flittig lesning av russisk litteratur.

Den norske ballettdanseren har denne høsten blitt tatt opp ved det anerkjente Bolsoj-akademiet. Han fikk plass på flere ballettskoler utenlands og ved Kunsthøgskolen i Oslo, men valget falt på Bolsjoj.

Hvorfor Moskva og den russiske metoden?

Jeg har trent ved Den Norske Ballettskole & Akademi med to russiske lærere. En ny verden åpnet seg for meg. Det finnes mange ballettmetoder, men den russiske appellerer spesielt til meg. Å danse ballett blir i Russland sett på som mer av en macho ting, og står i sterk kontrast til Norge der mange anser menn som danser ballett som noe feminint. Bolsjoj-akademiet er en av de eldste og mest anerkjente institusjonene, spesielt for mannlige ballettdansere.

Henger vi litt etter i Norge?

Det er utrolig mye spennende som skjer på ballettfronten i Norge, men vi har ikke den lange og sterke tradisjonen for klassisk ballett som Russland har. Bolsjoi-teateret, som danseskolen ligger under, er over 300 år gammelt. Tradisjon ligger i blodet til russerne, og dette kommer til uttrykk gjennom metodikken deres. 

Hvordan har første uka vært så langt?

Det har vært en relativt myk start, og jeg tipper at vi starter for fullt i morgen. Det er veldig spennende, og all undervisning foregår på russisk. I går hadde jeg min første time, og hadde håpet at ballettlæreren skulle være litt fysisk når han gav tilbakemelding, men det var uheldigvis veldig verbalt. Litt forvirring blir det altså i starten, men jeg kommer nok inn i det. Ellers er lærerne dyktige og elevene imøtekommende. Jeg føler at jeg passer veldig godt inn. Jeg har allerede rukket å bli venn med flere, og da lærer jeg forhåpentligvis språket fort.

I hvilken grad har Den Norske Ballettskole & Akademi vært med på å påvirke dette valget?

Ballettakademiet har vært helt avgjørende for å kunne satse profesjonelt. Da jeg begynte på skolen manglet jeg en del etter mange år uten regelmessig trening, og svært mye skjedde faktisk på ett år. I tillegg har jeg fått masse god input gjennom Valdres sommerballett, en sommerskole arrangert av den norske ballettskole. Det har hjulpet å holde dansen vedlike i ferier, og er et godt og sjeldent tilbud for unge dansere.

Hva gjør du for å koble av mellom slaga?

Jeg har en ambisjon om å gjøre meg kjent med russisk litteratur. For tiden leser jeg russiske Maksim Gorkij med Min barndom. Jeg leser den ikke på originalspråket altså, men jeg synes det er veldig spennende å oppdatere seg på russisk litteratur og tankegods. Det er litt som å se inn i et vindu og observere russisk liv. Dessuten er jeg svært interessert i musikk, men ser også tv-serier med min russiske romkamerat Dimitri. 

 

Wilhelmsen-akademiet / Nasjonalballetten

Wilhelmsen-akademiet er Nasjonalballettens satsing på unge ballettalenter, og den første talentsatsingen av sitt slag i Norge.

Wilhelmsen-akademiet / Nasjonalballetten
17. september 2022

Live Skullerud - Dansekunstner

"Det har vært spennende å få et innblikk i hva som rører seg i andre deler av kultur- og idrettsfeltet. Det gir meg følelsen av at jeg enklere kan løfte blikket ut av min egen boble i dansefeltet."

Live Skullerud - Dansekunstner
03. august 2022

Marianne Haugli - Danser

"Det føles veldig givende og stas å være en del av et community, som virkelig er der for oss. Spesielt i disse sårbare tider som vi dansekunstnere står i."

Marianne Haugli - Danser