– Vi ønsker å legge til rette for orkesterkultur på Vestlandet

03.06.2019 / Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester (BFUng) er et eget ungdomssymfoniorkester opprettet i samarbeid mellom Musikkselskapet Harmonien, universitetsmiljøene i Bergen og Stavanger og Barratt Due Musikkinstitutts avdeling i Bergen. Orkesteret bygger på det tidligere Ung Symfoni, som har eksistert i bortimot 20 år, og som har vært Norges eneste helårs ungdomssymfoniorkester.

Av Johanna Holt Kleive

– Vår ambisjon er å lære opp unge talenter til å bli dyktige orkestermusikere, med mål om at de en dag skal få jobb i moderensemblet Bergen Filharmoniske orkester eller i andre norske symfoniorkestre, forteller administrativ leder for BFUng, Viviann Alme.

Talent Norge møter Alme og fire unge talenter fra BFUng i Grieghallen under Festspillene i Bergen. Fiolinist Hanna, trompetist Torstein, trombonist Joar og klarinettist Inga Beate er fire av til sammen 110 unge musikere i orkesteret. Der noen av dem studerer master i København, har andre nettopp begynt på videregående. Hanna er blant de yngste, og fikk gjennom Barratt Due tilbud om å bli en del av satsingen som 13-åring.

– Vi retter oss mot talenter i aldersgruppen 15–25 år, og samarbeider tett med fagmiljøene over hele Vestlandet. Vi har medlemmer som går på fra Langhaugen videregående, Bergen Private Gymnas, Barratt Due, Griegakademiet, Universitetet i Stavanger med flere. Vi har dessuten musikere som studerer over hele Norge og i utlandet, men som kommer tilbake til Bergen én gang i måneden for å være med på samlingene våre, forteller Alme.

Gjennom månedlige samlinger, prosjektuker og konserter i løpet av året får unge utøvertalenter og musikkstudenter verdifull orkestererfaring og kontakt med et profesjonelt orkestermiljø. En sentral del av satsingen er å legge til rette for orkesterkultur og orkester-talenter på Vestlandet.

– Forskjellen på et solisttalent og orkestertalent kan være stor. Andre kvalifikasjoner kreves for å kunne spille i et orkester, og man må gjerne være bedre i og ha fokus på andre ting, forteller Alme.

Du må først og fremst ha evne til samspill da du skal spille med hundre andre musikere. I tillegg skal du følge instruksjonene til en dirigent. Evnen til å samarbeide er helt essensiell hvis du skal spille i orkester.

– Det er ikke gitt at alle har den egenskapen. Det finnes nok av eksempler på musikere som har vunnet jobb i orkesteret, men som ikke har bestått prøvetid fordi de ikke har vært gode nok til å spille med andre folk. Å tilegne seg denne kompetansen, og få den erfaringen, er gull verdt for oss som ønsker å satse videre.

Selv har Torstein spilt i korps i alle år. Det er først etter at han begynte å studere på Griegakademiet at “orkesterdøren” åpnet seg.

– Det er rett og slett fantastisk gøy å ta del i noe større sammen med mange andre dyktige unge musikere, sier Torstein.

Foto: Helge Skodvin

Kontinuitet

På spørsmålet om hva som skiller BFUng fra andre ungdomsorkestre, er svaret klart: Kontinuiteten.

– Det som er virkelig flott med denne ordningen, og som gjør BFUng så bra, er at du potensielt kan få være med over flere år og få med deg mange prosjekter hvis du vil det, sier Joar.

– I mange andre satsinger er det vanlig praksis at medlemmene i orkestrene skiftes ut årlig, men her kan du potensielt bli sittende frem til du fyller 25, legger Inga Beate til, og understreker at det årlig blir arrangert prøvespill som sikrer tilfang av nye folk.

BFUng møtes én helg i måneden for prøver, seminarer, mesterklasser, gruppeprøver og sosialt samvær. Å samle 110 mennesker så ofte er litt av en bragd, mener de unge talentene.

– BFUng sikrer kontinuitet både i orkesterspill og i samspillet mellom musikerne. Til tross for at medlemmene er spredt over hele Europa og Skandinavia, fungerer dette som en base for alle. Det legges til rette for at vi kan komme tilbake én gang i måneden, noe som igjen ivaretar et godt nivå i orkesteret. Det øker sannsynligheten for å ha med gode folk. Du kan ikke rømme fra denne byen, sier Joar og ler.

BFUng er dessuten ordning som enkelt lar seg kombinere med studier.

– For oss som går på Griegakademiet er det veldig fint å kunne kombinere studier med spilling i BFUng. Ikke bare er det nabobygget til Grieghallen, men samtlige av lærerne våre spiller også i Bergen Filharmoniske Orkester. Min spillelærer følger opp trombone-gruppa i BFUng. Det gjør det veldig lett å samkjøre, og det gjør veien fra øverommet til en større scenen litt kortere, sier Joar.

Foto: Nikita Selenov


Vikarprøvespill

Inkludert i satsingen er et strukturert opplegg for tilgang til Bergen Filharmoniske Orkesters prøver og konserter, samt at sjefdirigent og assistentdirigent er aktivt med i utviklingen av BFUng. En egen praksisordning gir én til fem unge musikere mulighet til å spille i Bergen Filharmoniske Orkester én til to uker pr. sesong. 14 medlemmer av BFUng er i tillegg godkjent som vikarer i Bergen Filharmoniske Orkester og andre norske symfoniorkestre.

– I vår var det vikarprøvespill i Bergen Filharmoniske Orkester, og da var det over 20 musikere fra både inn - og utland som prøvespilte. I etterkant fortalte juryen at de kunne høre hvilke musikere som var med i BFUng. Ifølge juryen hadde de en helt unik musikalitet og forståelse for orkesterutdraga de spilte. Det synes jeg er veldig gøy å høre! Sier Alme stolt.

Av til sammen 26 musikere var det 9 av dem som ble vikargodkjent. 5 av dem er medlemmer i BFUng.

– Å utvikle fremragende ensemblemusikere er en stor del av satsingen, men det er selvfølgelig ikke alle som skal bli musikere i framtida. Vi gjorde en undersøkelse for et par år siden, og da svarte 65 % av deltakerne at de kom til å gå musikerveien. De øvrige 35 % er kanskje fremtidas publikum, fremtidas sponsore, og andre viktige stemmer innenfor den klassiske musikken, forteller Alme.

Joar, Torstein, Inga Beate og Hanna på sin side, ønsker å satse hundre prosent på orkesterjobb. Men det kommer ikke av seg selv.

– Det er ingen garanti for at du får fast jobb i et orkester. Det må være ledig jobb, og du må bestå både prøvespill og prøvetid. I tillegg er Norge et svært attraktivt sted å jobbe. Vi konkurrerer med musikere fra hele verden på toppnivå, forteller Inga Beate.

– Tror dere det kan være lettere å komme gjennom nåløyet gjennom ordninger som dette?


– Jeg håper det på sikt, men i og med at det er audition så skal ikke personlig engasjement i BFUng spille noen rolle. Prøvespill er likt for alle, om du så kommer langveis fra, eller har vært med i ungdomsorkesteret i fem år, forteller Inga Beate.

I prøvespill-sammenheng er det imidlertid gull verdt å ha tilegnet seg erfaring fra BFUng, mener de fire talentene.

– Å få orkesterpraksis og trene på auditions er uvurderlig for senere å klare å vinne et prøvespill som er veldig krevende, forteller Inga Beate.

– Ikke minst blir vi gode til å takle pressa situasjoner! Årlig spiller BFUng abonnementkonserter der publikum har kjøpt billetter på forhånd, og vi kommer på kjøpet i sesongserien. Når det er stappfullt i Grieghallen og vi skal gjennom et repertoar, er det ganske heftig, og ingen hjelp å få når man sitter på scenen under konserten. Da må du bare gjøre det, sier Torstein.

Og kanskje nettopp derfor er BFUng et så viktig tiltak, mener Torstein: Det forventes mye av deg som musiker, uansett hvilken skole eller retning du har valgt eller kommer til å velge.

–  Der noen av oss går siste året på master i utøvende studier og vikarierer i ulike orkestre rundt om i landet, spiller andre primært på hobbybasis. Men premisset er alltid det samme: uansett hvor forskjellige vi er, forventes det samme av alle. Du skal være forberedt, og du skal spille på topphøyt nivå.

 












29. juni 2023

Julie Røssland har signert med Askonas Holt Lies Askonas Fellowship Program

Julie Røssland har signert med Askonas Holt Lies Askonas Fellowship Program

Julie Røssland har signert med Askonas Holt Lies Askonas Fellowship Program

Voksenåsen Vokalakademi

Voksenåsen vokalakademi er et nordisk talentprogram for klassiske sangere.

Voksenåsen Vokalakademi

(WOYS) - The Wilhelmsen Opera Studio for Young Singers

WOYS er et program for unge sangere, som nylig har fullført sin operautdannelse og som står på terskelen til et profesjonelt liv.

(WOYS) - The Wilhelmsen Opera Studio for Young Singers