Møt ArtEx deltager Sandra Lied Haga

10.03.2023 / Det er veldig verdifullt at Talent Norge lager et støtteapparat for kunstnere, sånn som man har så mye av i idretten.

- Det er så viktig å bli tatt vare på som et helt menneske  

Cellist Sandra Lied Haga (28) roser den helhetlige tankegangen bak ArtEx. 

- Det er veldig verdifullt at Talent Norge lager et støtteapparat for kunstnere, sånn som man har så mye av i idretten. Jeg er glad for at de ser nødvendigheten av det, sier Sandra.   

Det er snart to år siden hun ble med i Talent Norges eliteprogram ArtEx, hvor tolv utvalgte talenter blant annet får tilgang til mentor, coach og et bredt faglig nettverk.   

Sandra understreker hvor viktig det er at dette støtteapparatet «griper deg an fra mange forskjellige kanter». Derfor er hun glad for at ArtEx favner om alt fra faglig utvikling til helsetilbud.  

- Som musiker og kunstner er man veldig overlatt til seg selv. Men det er så viktig å bli sett og tatt vare på som et helt menneske. Det er ikke så mange andre som tar seg av det for en som meg, sier Sandra.   

Selv har hun allerede en lang internasjonal karriere bak seg. Som 12-åring debuterte hun i Wigmore Hall i London, og Equinor Classical Music Award 2019 er en av mange utmerkelser på CV-en.   

- Jeg begynte på Barratt Due da jeg var fire år, og siden da har det bare rullet og gått. Celloen har vært livet mitt så lenge jeg kan huske, sier Sandra.   

 

Søk ArtEx

 

Gode samtaler med ArtEx-coacher  

Gjennom ArtEx har Sandra fått oppfølging av coachene Anders Dahl og Kéa Ostovany. Hun synes det er fint at coaching er en selvsagt del av opplegget man får som programdeltaker.   

- Det har vært godt at noen bestemmer at du kan få hjelp til dette også. At man får det tilbudet uansett, det er jeg veldig takknemlig for. Jeg tror at for oss som lever i denne intense tilværelsen, så kan det være vanskelig å prioritere seg selv på den måten, sier Sandra.   

Et sentralt tema har vært hvordan hun kan fungere best mulig «i dette litt spesielle yrket».   

- Vi har snakket om en god blanding av alt som foregår i hodet og kroppen. Vi har alle behov for å snakke med noen og lufte ting, og kjenne at man ikke er alene, sier Sandra.   

Som selvstendig næringsdrivende musiker samarbeider hun med alt fra store orkestre til plateselskap og festivalarrangører. Men til syvende og sist er det hennes eget ansvar å ta vare på seg selv.   

- Man har en enorm frihet, men det er jo ensomt. Da er det ekstra godt å føle at du har noen i ryggen, sier Sandra.   

Hun trekker frem cellolærerne Truls Mørk og Torleif Thedéen fra studiene ved Norges Musikkhøgskole som viktige støttespillere. Mentorskapet i regi av ArtEx har også vært verdifullt.   

- Det har fungert veldig bra, og det er noe som er vanskelig å få til på egenhånd. Det har vært lærerikt på alle måter, forteller Sandra.

 

En glede og forbannelse  

I 2020 ble hun Spellemannsnominert for debutalbumet sitt, hvor hun spiller Tchaikovsky og Dvořák med Svetlanov-orkesteret i Moskva.  

- Det ble spilt inn i legendariske Great Hall of Moscow Conservatory. Jeg måtte klype meg i armen, det var en helt uvirkelig opplevelse å få gjøre dette, forteller hun.  

For Sandra, som er svært opptatt av klang og det vakre i musikken, så er romantikken en sjanger hun stadig vender tilbake til.   

- Det er hjerteskjærende vakkert. Så jeg prøver å yte den overjordiske musikken rettferdighet, og formidle det jeg hører videre til andre, sier Sandra.   

Hun beskriver det som helt fantastisk å kunne leve av spillingen på elitenivå. Men samtidig: Drømmelivet er skjørt, og avhengig av at hun presterer   

- Man har mye å miste, og det er skummelt, sier Sandra.   

Hun legger til:  

- Det koster jo livet ditt å holde på med dette, samtidig som det er utenkelig å ikke skulle spille. Jeg tror det er en velsignelse og en forbannelse på samme tid å være så privilegert å ha dette livet.  

Slipper ny plate  

I mai er Sandra aktuell med sitt andre album, som blir en mer intim utgivelse enn den forrige. Denne gangen består lydbildet av Sandra på celloen og en pianist. De spiller sonater, og innspillingen foregikk i en kirke i London.   

For de som vil få med seg releasekonserten, så gjelder det å komme seg til Bergen 7. mai. Troldsalen på Troldhaugen er et lokale Sandra har et helt spesielt forhold til.   

- Det var min morfar Sverre Lied som tegnet den salen. Jeg synes det er Norges fineste konsertsal. Da han tegnet den visste han ikke at barnebarnet hans skulle spille så mye der. Det føles spesielt og godt, sier Sandra.   

Det blir sannsynligvis også en releasekonsert i Oslo, og ellers har Sandra travle dager fremover. I tillegg til plateslipp, så skal hun på flere turneer, blant annet to i Asia. En av dem er med en av verdens mest kjente fiolinister, Midori, og andre store konserter vil røpes etter hvert. 

- Men jeg er opptatt av å ha et så normalt liv som mulig ved siden av. Å ha venner utenfor musikken, slik at man kan holde seg litt i den virkelige verden også.   

 

SØK ARTEX HER.

Søknadsfrist 1. april

Programme of Excellence in Performing Arts and film (ArtEx) er et tverrfaglig talentutviklingsprogram som skal hjelpe kunstnere på høyeste nivå med å videreutvikle sitt kunstnerskap, og bygge en interessant og bærekraftig karriere. Gjennom programmet blir du en del av et utstrakt nasjonalt og internasjonalt nettverk, du får delta på tverrfaglige fagsamlinger i regi av Talent Norge, og du få et støtteapparat som vil være tilgjengelig for deg gjennom hele programperioden, bestående av mentor,  coach og plass ved Olympiatoppens helsetilbud. I tillegg vil du få et individuelt stipend som skal brukes til faglig utvikling, i samråd med mentor.