– Et samarbeid må “klikke” litt

16.05.2023 / Talent Norges nettverk består av flere private bidragsytere som er lidenskapelig opptatt av kunst og kultur. Teknologi-investor Tone Bjørseth-Andersen er blant dem. Hun er tidligere ballettdanser, samarbeider tett med Ingrid Lorentzen i Nasjonalballetten UNG og utviser enormt engasjement for det norske dansefeltet. Hva ligger bak det gode samarbeidet – og hva er hennes ønske for unge talenter?

Av Johanna Holt Kleive

– Jeg begynte å danse allerede som 4-åring. Det føles fryktelig lenge siden nå, men jeg danset ballett gjennom hele oppveksten og inn i voksen alder, forteller Tone Bjørseth-Andersen.

Bjørseth-Andersen har lang fartstid innenfor solenergi. Siden 2006 har hun drevet investeringsselskapet Scatec Innovation sammen med sin far. I 2017 intervjuet DN Gründer henne i deres serie om de mest fremtredende investorene i Norge i dag. Men hadde du spurt henne for 30 år siden, hadde hun ristet på hodet av forretningsutvikling og teknologi. Det eneste som gjaldt var balletten.

– Jeg kom inn på ballettskolen i Operaen da jeg var 11 år og tilbrakte all min tid der. En av mine beste venner møtte jeg da vi alternerte i rollen som lille-Clara i Nøtteknekkeren. Vi var som erteris helt til vi begge reiste bort som 16-åringer for å studere. Hun dro til Stockholm og jeg til Stuttgart. Her fikk jeg en fantastisk ballettutdannelse og en beintøff, men svært bra opplevelse, forteller hun.

Etter tre prestisjefylte år var Bjørseth-Andersen ferdig utdannet ballettdanser. Hun flyttet tilbake til Norge, full av pågangsmot. Så opplever hun det mange unge dansere gjør: Det er utfordrende, nesten umulig, å få fast jobb.
Tone danset gjennom hele oppveksten. Foto: Privat

Et personlig prosjekt

– På den tiden fantes hverken Talent Norge, Nasjonalballetten UNG eller andre talentprogrammer. Det eneste jeg ville var å danse, men det var knallhardt. Etter en stund bestemte jeg meg for å ta en “ordentlig” utdannelse, ler Bjørseth-Andersen.

– Etter 5 år på BI ble jeg ganske allsidig og fant min vei.

Problemstillingen Bjørseth-Andersen møtte på som ung danser er bakgrunnen for hennes engasjement i Nasjonalballetten UNG. Da Ingrid Lorentzen lanserte talentprogrammet i 2015, nølte hun ikke med å ta kontakt med ballettsjefen i egen person.

– UNG var noe jeg umiddelbart ønsket å bidra til. Det var fantastisk å se et initiativ som bygger en bro for unge ballettdansere mellom utdanning og et profesjonelt liv i kompaniet, forteller hun, og utdyper:

– Unge talenter trenger en mulighet til å vise seg frem. Gjennom UNG får man virkelig muligheten, og ofte flere muligheter. Som ung danser ønsker du bare én ting, og det er å få danse på scenen. I den alderen har du jobbet så mange år med å terpe og terpe og terpe på teknikk, og ønsker å vise at du faktisk kan stå på scenen og danse på ordentlig.

– Det kan høres ut som UNG er blitt noe av et personlig prosjekt for deg – et hjertebarn?

–  Definitivt! Vi bidrar med finansielle midler gjennom Scatec Innovation, men prosjektet er definitivt et personlig prosjekt. Jeg ønsker å bidra til feltet som preget min oppvekst, og som var fantastisk på mange måter. Fellesskapet i ballettskolen på den tiden var ubeskrivelig, sier Bjørseth-Andersen engasjert.

– Det er et privilegium å være i en posisjon til å støtte de programmene som sammenfaller med våre verdier og interesser. Scatec identifiserer seg med det Nasjonalballetten og Talent Norge gjør. Talentutvikling og samspill er noe jeg vil si «klikker» med våre verdier. Vi tror ikke på noe «one man show», vi tror på samspill for å skape gode resultater.

En følelse for ballett

Bjørseth-Andersen får ikke rost sin samarbeidspartner Ingrid Lorentzen nok. Hun beskriver ballettsjefen som et gullfunn for dansefeltet.

–  Ingrids samspill med danserne virker usedvanlig inspirerende. Hun vil virkelig noe i jobben sin som ballettsjef, både for Nasjonalballetten og det norske dansefeltet. Hun brenner for å få dans ut til folket. Det synes jeg er fantastisk..

Bjørseth-Andersen opplever Lorentzen som åpen, inkluderende og dyktig til å pleie sitt nettverk. Hun får tak i ideene, spinner videre på dem og søker tilbakemeldinger og innspill fra samarbeidspartnerne.

Bjørseth-Andersen mener at mye har skjedd på dansefeltet siden hennes tid. Foto: Privat

Hvordan mener du at dere utfyller hverandre?

–  Om jeg kan bidra med noe, er det kanskje med et friskt perspektiv. Ingrid har et nært forhold til danserne, mens jeg står på utsiden og er innom sporadisk. Jeg bidrar med kritiske spørsmål og bekrefter kanskje mistanker hun allerede har. Jeg påberoper meg ikke å være ekspert på hennes fag. Samtidig tenker jeg at jeg med min bakgrunn har noe å bidra med, forteller hun.

Hun understreker at det har skjedd mye på feltet siden hennes tid, og at hun ser utviklingen som positiv fordi det vises i stadig økt kvalitet på danserne og det de fremfører.

–  Hele måten man tenker rundt ballett og dans i dag har mye mer preg av toppidrett enn på min tid. Det er rett og slett inspirerende. Men det er klart at når man har holdt på med ballett så lenge som meg så vil det alltid ligge noe der - en følelse for balletten.

– Er det kanskje den “følelsen” som må til for å skape gode samarbeidsprosjekter på kunstfeltet?

– Ja, det tror jeg absolutt. Et samarbeid må “klikke” for begge parter, smiler hun lurt.


Hver norske danser som står på scenen er en seier

Bjørseth-Andersens visjon for ballettfeltet er at flere norske talenter skal få slippe til på scenen og komme frem i lyset.

– Det skjer mye på feltet, det er bra grobunn på dansefronten og en rekke samarbeid med ballettskoler rundt omkring i hele landet. Det jobbes stadig bedre med å fange opp ballett-talenter. Mitt største ønske er at norske dansere skal få muligheter i Nasjonalballetten. At Ingrid har flere spesifikke fokusområder, for eksempel satsingen på kvinnelige koreografer, tror jeg bidrar til å utvikle talentsatsingene på en god måte.

Er du fornøyd med resultatene så langt?

– Jeg vil hevde at UNG har vært en stor suksess. Siden oppstart i 2015 har flere dansere fra UNG kommet med i hovedkompaniet og gjort karriere andre steder i verden. Slik sett har vi lykkes. Hver norske danser som står på scenen med hovedkompaniet, er en seier og en stor glede for meg!

– Hva er ditt beste argument for at private investorer skal engasjere seg i kunstfeltet?

 – Scatec Innovation finner stor verdi i å støtte kunst og kultur, men for mange bedrifter og private investorer vil jeg tro at idrettsfeltet oppleves mer nærliggende. Kunstfeltet har nok av mange vært oppfattet som mindre tilgjengelig. Dette håper jeg vil endre seg i fremtiden. Her kan Talent Norge fungere som en brobygger mellom bidragsyterne og kunsten. De sikrer erfaringsoverføring og kvalitet og kontinuitet i samarbeidet.

– Til slutt: har du en favoritt-ballett du vil anbefale denne julen?

– Selvsagt. Jeg er flittig bruker av Operaen, og ser alle operaer og balletter. I år blir det litt annerledes, men jeg gleder meg til å se Nøtteknekkeren på NRK. Det er høytid for meg. Det er vakre rekvisitter, nydelig musikk, medrivende handling og ikke minst fantastisk koreografi. Det er forøvrig rart hva man husker. Det var i 1981 jeg danset lille-Clara, men jeg husker trinnene fortsatt, sier Bjørseth-Andersen og smiler.

30. mai 2022

Helena E. K. Byrt - Danser

"Jeg får en helt spesiell følelse når jeg danser, som jeg så langt ikke har kommet i nærheten av noe annet sted. Det er som om tiden stopper og jeg kommer inn i en helt egen sone."

Helena E. K. Byrt - Danser

'Fortissimo!' med Nasjonalballetten UNG

Det blir sterkt, dynamisk og vakkert når den neste generasjonen dansere i Nasjonalballetten UNG inntar Scene 2 side om side med dansere fra hovedkompaniet.

'Fortissimo!' med Nasjonalballetten UNG

Nøtteknekkeren - Nasjonalballetten Ung

Nasjonalballetten UNG medvirker i hovedkompaniets oppsetning av Nøtteknekkeren.

Nøtteknekkeren - Nasjonalballetten Ung